sobota 5. července 2014

První dojmy z Norska

Zdravíme všechny! Konečně jsme se dostali k internetovému připojení, takže vás můžeme informovat, co jsme za posledních pár dní podnikli. A že toho bylo! Také jsme konečně k minulému příspěvku přidali fotky, abyste měli vizuální představu o naší cestě. Snad tomu bude tak i nadále, že s každým článkem přijdou i fotky, ale s internetem je to tady pěkně naprd a s připojením zadarmo ještě horší.

V tuto chvíli se nacházíme v městečku Odda, konkrétně v infocentru, kde jsme za malý poplatek dostali přístup k wifi a tak už je tu vysáváme přes dvě hodiny.
Po příjezdu do Norska jsme celí nevyspalí vyjeli z trajektu směr Stavanger, abychom se připojili a trochu prozkoumali město. Jenže už první kilometry tady nás pěkně vyškolily. Přidalo se ještě vyčerpání a divný kruhový objezd a málem z toho byla velmi nemilá věc. Naštěstí vše dobře dopadlo a my se dostali do města. Stavanger jsme jen proběhli a pokračovali na pláž u města Bore. Nádherná pláž a teplý písek nás přímo uchvátily.
Norsko, Stavanger: Malebné městečko

Norsko, Stavanger: Trajekt uprostřed města

Norsko, Bore: Naše ťapky na pláži

Norsko: První pohledy

Norsko: Druhé pohledy

Naše další kroky vedly k vodopádu Manafossen. Touhle cestou jsme si postupně zvykali na úzké silničky, všudypřítomné serpentiny a tunely. Po krátkém obědě na parkovišti u řeky jsme se vydali na 3 hodinovou procházku do kopců. Jak si tak jdeme přírodou, objevujeme v mechu zahrabaného dalšího člena naší výpravy - pana Blešku. Jeho hlavní poslání je hlídat auto, ale moc mu to asi nejde, protože od té doby, co se k nám přidal, nám začala blbnout elektronika v autě. Jeden den nejdou otevřít dveře, další den okna.. Čekáme, co bude dál.
Norsko, Manafossen: Nešťastně jsem se opřela o okýnko

Norsko, Manafossen: Outdoor vaření

Norsko, Manafossen: Vodopád

Norsko, Manafossen: My u vodopádu

Norsko, Manafossen: Pravidelná linka zabírající celou "silnici"

Tenhle den jsme využili na plné pecky a pokračovali trajektem dál k Preikestolen.

Norsko: Na trajektu

Norsko: Most

Norsko: Marťa na trajektu

Norsko: Pidi trajekt
 Přespali jsme na odpočívadle jen pár kilometrů od parkoviště na Preikestolen, abychom ráno mohli brzo vstát a vyrazit. Samozřejmě nic nikdy nejde tak, jak má, takže jsme zaspali a vyrazili o dvě hodiny později, což nakonec ale vůbec ničemu nevadilo. Cesta nahoru byla hodně skalnatá a kamenitá a všude byla spousta lidí. Nakonec jsme se ale nahoru v pořádku vydrápali a pán, který nás na Kazatelně vyfotil, fotil spíš svou manželku, než nás. Ale stálo to za to. Počasí nám přálo a výhled to byl opravdu nezapomenutelný. Jen cestou zpět nás chytly mraky a chvíli jsme se brodili mlhou.
Norsko, Preikestolen: Mapa túry

Norsko, Preikestolen: Celkem náročný trek

Norsko, Preikestolen: Ale stálo to za to

Norsko, Preikestolen: Martin si zahrává

Norsko, Preikestolen: Kazatelna

Norsko, Preikestolen: Kuk na 600 metrů do propasti :)

Norsko, Preikestolen: To jsou výhledy

Norsko, Preikestolen: Bylo nádherně

Norsko, Preikestolen: Takové to tu je
Norsko, Preikestolen: Vyprsit a *cvak

Ještě tenhle den jsme se potřebovali trochu posunout, proto jsme naskočili do auta a za volantem byli až do 9 hodin večer, než jsme dorazili k nádhernému vodopádu Langfossen. Na fotce se můžete podívat na to, jak tady silnice mnohdy vypadají. Samá serpentína, k tomu ještě pěkně úzká. Když tady potkáte autobus nebo kamion, je to opravdu zábava.
Norsko: Malý výřez ze serpentin

Protože v Norsku je míst k přespání opravdu pramálo, nocovali jsme přímo u vodopádu, kde mi taky Martin ráno udělal výbornou narozeninovou snídani v podobě lívanců a k tomu ještě kafe a muffinu. Vzbudili jsme se pozdě, takže celý den byl hned o dost kratší (i přesto, že se tady stmívá něco po půlnoci a tmavá noc tady prakticky neexistuje). Stejně jsme ale ještě podnikli výlet k ledovci Buerdalen.
Norsko, Langfossen: Narozeninová snídaně - velmi exkluzivní!

Norsko, Langfossen: Pan Bleška a Langfossen

Norsko, Buerdalen: Výšlap k ledovci a stavbičky

Norsko, Buerdalen: Na cestě

Norsko, Buerdalen: Já na cestě

Norsko, Buerdalen: Adrenalin!!

Norsko, Buerdalen: Ledovec

Norsko, Buerdalen: Jó! Zvládli jsme to!

Norsko, Buerdalen: Jsme odvážní lidé, jak dokazuje tahle cedule.

Norsko, Buerdalen: Já a ledovec

Norsko, Buerdalen: Tři dva jedna, póza!

Norsko, Buerdalen: Výhled do údolí

Na včerejšek jsme měli naplánovanou nejtěžší túru z celého našeho pobytu v Norsku - výlet na Trolltungu (Trolí jazyk). Čekalo nás nejprve 7 km chůze podél jezera, pak asi 2 km prudkým kopcem a hrozným terénem k začátku ferraty s převýšením 350 metrů a celé tohle výletování završené lezením v podobě krátké ferraty na vrchol hory. Vstávali jsme velmi časně, abychom si stihli uvařit  oběd i snídani a vyrazili brzo. V půl deváté už jsme byli na cestě a za devět hodin jsme se celí zničení vrátili zpět. Ačkoliv byl celý tenhle den děsně náročný, rozhodně stál za to a hlavně díky němu jsme celý dnešek strávili odpočinkem ve městě Odda.
Norsko, Trolltunga: Via ferrata

Norsko, Trolltunga: Pijeme vodu, co před hodinou byla ještě led

Norsko, Trolltunga: Nespadlo to.

Norsko, Trolltunga: JUMP!

Norsko, Trolltunga: Martin na zabití.

Norsko, Trolltunga: Sníh v červenci

Norsko, Trolltunga: Masožravky

Na parkovišti u Trolltungy byla taky poprvé za celý týden viděna teplá voda. Mohli jsme se zbláznit radostí, takže jsme naskákali do umyvadel a celí od hlavy až k patě se umyli. Bylo moc příjemné nemít bolehlav ze studené vody při mytí vlasů. A když už jsme byli v tom, rovnou jsme si i vyprali. Celý proces jsme završili sušením u silnice a nutno říct, že všichni kolemjedoucí se nestačili divit. Museli si myslet, že se jim to tady snažíme osídlit. Ponožky a spodní prádlo zavřené v okýnkách, chytání triček při každém menším poryvu větru. Musel na nás být pěkný pohled.
Norsko, Trolltunga: Cikáni obydlují Norsko

Tak toto byly naše první dny v Norsku. Dny příští se budeme posouvat více na sever a poznávat další přírodní krásy. Snad se zase brzo ozveme.